Facebook posztokat írni egyszerű dolog. Havonta újabb tartalmakat kitalálni azonban nehéz. Tudatosan használni ezt az eszközt pedig még nehezebb. Ebben a bejegyzésben megmutatom, hogy hogyan kezdj neki.
Mindenki szeretne jó Facebook posztokat írni. Ugyanis mindenhonnan hallani, hogy a páciensszerzéshez ez elengedhetetlen. Jó Facebook posztok elkészítéséhez azonban rengeteg időt el lehet tölteni az interneten tanulással, kutatással, webináriumok látogatásával.
Egyszóval sok energiát invesztálhatunk magukba. Végül a sok információval azt érjük el, hogy már azt se tudjuk, amit az elején úgy éreztünk, hogy tudunk. Röviden: teljes a zűrzavar.
Ezzel a bejegyzéssel szeretnék neked egy összefoglalót adni a Facebook posztolásról. Hogyan állj neki és hogyan írd meg a posztokat.
Facebookon posztolni ugyanis mindenki tud, de kevesen visznek bele elég tudatosságot.
Általánosságban elmondható, hogy míg az emberek sok időt szánnak különböző képzésekre, jóval kevesebb energiát fordítanak arra, hogy megbizonyosodjanak valódi céljaikról. Ez ugyanis a hatékony és eredményes online kommunikáció alapja.
Egyszóval: a külső hangok és az aktualitások figyelése helyett a saját hang megtalálása a legfontosabb.
Persze ez nagyon elcsépelten hangzik, mégis ez a nulladik lépés. A cél: hogy ismerd a valódi szándékaidat.
Ez az attitűd azt eredményezi, hogy elkezdesz azoknak a pácienseknek a szükségleteire figyelni, akiket kezelni szeretnél.
Csak egy példát felhozva, ha akciókat hirdetsz és ezt hangsúlyozod az oldaladon, akkor az árérzékeny réteget fogod bevonzani.
Ha drágább szolgáltatásokat szeretnél értékesíteni, akkor elsősorban nem az ár lesz a lényeg a kommunikációdban.
Azt hiszem, itt az idő, hogy kialakítsd a célcsoportodat!
Rengetegen teszik fel a kérdést, hogy létezik-e tökéletes Facebook poszt. Röviden: nem.
A sikeres Facebook poszt alapja az önismeret. Egy jó poszt általánosságban a következő tényezőktől függ:
A személyiségedből adódóan egyedi vagy. Ha ezt az egyediséget autentikusan fejezed ki, akkor leszel sikeres.
A páciensközpontú Facebook tartalom megírása előtt azonban lesz egy fontos feladatod.
Első lépés: a kutatás
A Facebook poszt megírása előtt érdemes alaposan megismerned a célközönséged szükségleteit. A legfontosabb teendő mielőtt bármiféle tartalmat írnál: az adatgyűjtés.
TIPP: A kutatás előtt olvasd el a fogászati kulcsszókutatásról írt bejegyzést
Milyen kifejezések népszerűek a Google keresőben? Ebben a kis kutatómunkában a Google Trends igazán nagy segítséged lesz.
A Google Trends-nek köszönhetően nagyon könnyen megtalálhatod azokat a szavakat és kifejezéseket, amelyeket a célközönséged használ.
Ebből láthatod, hogy mi érdekli igazán a célközönséget, mit akarnak valóban megtudni. Adhatsz filtereket is a kereséshez, így még pontosabb képet kaphatsz arról, hogy miről lenne érdemes Facebook posztokat készítened.
Ha rendelkezel saját weboldallal, és hozzá társított Google Analytics fiókkal, akkor ezt az eszközt mindenképpen használd a kutatásod során.
A statisztikai adatokból ugyanis tudni fogod, hogy hányan látogatták az oldaladat, mennyi időt töltöttek ott, milyen gyorsan hagyták el az adott felületet, és melyek a legnépszerűbb oldalak a weblapodon.
Láthatod még, hogy a felhasználók honnan jöttek az oldaladra és milyen szavakra kerestek rá, valamint azt is, hogy hova mentek tovább.
Az adatok segítségével priorizálni tudod a kutatás eredményeképpen kapott szókincset. A szókincs alapján pedig tudatosan dönthetsz arról, hogy miről akarsz írni.
Nagyon ajánlott a fórumok olvasgatása is, mert ezeken rengeteg információ gyűjthető a felhasználók digitális szókincséről. A szókincs mellett pedig ezeken a fórumokon az is látszik, hogy milyen tónusban és stílusban érdemes kommunikálnod.
Tehát egy bonyolult orvosi témát hogyan fogalmazz meg közérthetően.
Akár egy jó példa lehet a Gyakori Kérdések oldal is. Hiszen nincs is olyan kérdés, amit ne tettek volna fel ezen az oldalon legalább egyszer. Nem utolsó sorban pedig elég szórakoztató válaszok és kérdések is születtek.
Az adott témával kapcsolatos információkat szűkítsd le és jegyezd fel a legfontosabb szavakat. Ezek jó alapot képeznek majd az íráshoz.
Például egy fogászati probléma esetén lehet az első célcsoport: a prevenció. Ők azok, akik megelőzni akarnak egy betegséget.
Természetesen számukra más üzenetet fogsz megfogalmazni a Facebook posztodban, mint azoknak, akik konkrét kezelések után keresnek.
Az első csoportnak a Facebook posztjaidban kiemelheted a szájápolást. A konkrét kezelésre keresőknek pedig a munkáidat és a minőséget hangsúlyozd a Facebook posztokban.
Ha éppen rendelőt tervezel nyitni és még nincs saját fogászati honlapod, akkor se ess kétségbe. De idővel egy honlapra mindenféleképpen szükséged lesz.
TIPP: Fogászati honlap elkészítése előtt ezeket a bejegyzéseket olvasd el:
A Google Trends és a fórumok ugyanúgy a rendelkezésedre állnak. Használd őket bátran, hiszen, ahogy írtam, rengeteg kifejezést adnak, amelyeket felhasználhatsz a tartalomtervezéshez.
A kutatásod alapján ezen a ponton már tudod, hogy melyek azok a fő témák, amelyek a leginkább érdekesek a felhasználók számára. Tudod, hogy orvosként milyen értéket tudsz hozzáadni mindehhez, kik az ideális pácienseid, s mit szeretnél elérni az egész online jelenléteddel.
A következő lépés a Facebook posztok havi tervezése lesz.
A Content Calendar kifejezéssel már biztosan találkoztál. Kezdésként azonban érdemes pár template-t megnézned a neten.
Röviden: ez egy tervező, amely hatalmas segítség az ötletek és a posztok rendszerezésére.
Használhatsz különböző Bullet Journal füzeteket vagy appokat, de egy sima Excel file is megteszi. A lényeg, hogy olyan terveződ legyen, amely átlátható számodra és megkönnyíti a Facebook posztolással kapcsolatos munkát.
A kutatásodból kapott adatok alapján már számos olyan témával rendelkezel, ami valóban foglalkoztatja a célközönségedet.
Ezen a ponton nincs is más dolgod, mint egy vagy akár több hónapra megtervezni, hogy mi lesz az adott hónap fő témája.
A fő mondanivalódat pedig leszűkíted kisebb témákra, vagyis a tényleges Facebook posztokra.
Ha mindezzel elkészültél, már csak időpontokat kell hozzárendelned a posztokhoz.
A terveződbe mindig gondosan írd be előre, hogy milyen napokon, mit posztolsz, így nagyon könnyen és egyszerűen átláthatod a tartalmaidat.
Induláskor mindenképpen javasolt, hogy hetente több poszt kerüljön ki a Facebook oldaladra, akár naponta is publikálhatsz. Idővel természetesen majd vissza lehet venni a bejegyzések mennyiségéből, hiszen a minőség az elsődleges szempont.
A téma bevezetése és az edukáló posztok mellett tervezz olyan bejegyzéseket is, amelyek általánosabbak és időtállóak, így bármikor elővehetők.
Tartalmat készíteni a közösségi oldalaidra csak tervezés kérdése. Például kialakíthatsz egy olyan rendszeres havitervet is, amelyet mindig követni tudsz.
Például inspiráló idézeteket posztolsz minden kedden, szerdánként tanítasz valamit, péntekenként érdekes cikkeket vagy videókat hozol.
Nem kell mindig pontosan megírnod a Facebook posztok szövegeit a tervezőben, sokszor az is elég, ha csak címszavakat írsz fel egy adott témához, esetleg a forrást, ahonnan az ihletet merítetted. Szöveget írni a publikálás előtt is ráérsz.
A bejegyzések tervezésekor törekedj olyan posztokra is, amelyek kétoldali kommunikációt tudnak kiváltani. Ezt eldöntendő vagy nyitott kérdésekkel tudod elérni.
A tervezéshez mindig nyitottan állj hozzá. Nem baj, ha valami nem úgy vagy nem éppen akkor valósul meg, ahogyan előre elképzelted.
A tervezés igazából egy mankó, amely hihetetlenül megkönnyíti az egész munkádat. De ez nem jelenti azt, hogy ne változtathatnál az ötleteiden, ha szükséges.
A havi tervezés után nem maradt más feladatod, mint megírni a Facebook posztokat. Összeszedtem neked 12 pontban, hogy mire figyelj a posztok megírásánál.
De előtte! Tisztázzunk egy gyakori kérdést: milyen hosszúságú egy ideális Facebook poszt?
Erre nincsen egyértelmű válasz. Egy sikeres Facebook poszt állhat egy mondatból is, de lehet ennél sokkal hosszabb.
Szóval csak arra szeretnék kilyukadni, hogy ne a hossz lebegjen a szemed előtt. Mert ez a hozzáállás egy idő után görcsössé teszi az írásaidat.
A Facebook posztjaid többsége lehetőleg ne legyen hosszabb, mint 140 karakter. Valójában 90 karakter hosszúságú az a szómennyiség, amely biztosan látszik a hírfolyamban.
Ha hosszabb a szöveged, az olvasó csak akkor láthatja a teljes bejegyzésedet, ha a tovább gombra kattint.
Hosszabb szövegnél tehát érdemes az első 90 karakterben használni a legfontosabb kifejezéseket. Ha linket is szeretnél elhelyezni a szövegben, akkor azt az első 90 karakter tartalmazza.
Ez a 140 karakteres iránymutatás nemcsak határozott keretet ad a gondolataidnak, de segít abban is, hogy röviden és érthetően fogalmazz.
Az emotikonokról megoszlanak a vélemények. Vannak, akik szívesen és előszeretettel használják őket a Facebook posztjaikban, míg mások szerint irritálóak és idétlenek. Én inkább az utóbbi véleményformálók közé tartozom.
Ugyanakkor mértékkel használhatók ezek a kis ikonok.
Az emotikonokkal ugyanis tudatosan megakasztható az olvasás, így irányítható az olvasók figyelme. De még egyszer: a kevesebb itt sokkal több.
Használj olyan szavakat (mint például egy fogászati kedvezmény esetén a ma, most, holnapig), amelyek cselekvésre késztetik a célközönségedet.
De tehetsz a szövegbe olyan kifejezéseket is, amelyek még inkább kiemelik és színezik a mondanivalódat. Ilyen szavak például: inspiráló, tények, előnyök.
A szavak mellett figyelj a célközönség megszólítására is. Mindig következetes hangon kommunikálj.
Lehetőség szerint próbálj kapcsolatot létrehozni a célközönséggel. Kérdezd meg a véleményüket valamiről, kínálj fel választási lehetőséget számukra több téma közül, amikről írni szeretnél.
A kérdések mindig azt jelzik a követőidnek, hogy értékes számodra a véleményük. Ezzel nemcsak bizalmat építesz, hanem az interakciók segítségével az organikus elérhetőségedet is növeled.
A Facebook kreatív teret ad a márkád bemutatására és a célközönségeddel történő kapcsolódásra, így bátran közölj személyesebb tartalmakat is.
Például, hogy miért szereted a szakmádat. A rendelőd a te történeted is, ezért nyugodtan engedj irányított betekintést a színfalak mögé.
A storytelling az énmárkádat szolgálja, ezért ne rontsd el az online kommunikációdat felesleges és értelmetlen kattintásvadász Facebook posztokkal. Ha az írásoddal ígérsz valamit, amit végül nem teljesítesz, csalódást okozol a követőidnek.
A posztok hangvétele lehet kedves és szórakoztató, de soha ne legyen gyerekes vagy hanyag.
Ha zárkózottabb személyiség vagy, lehet hidegebb a hangtónus, de az írásaiddal soha ne legyél elidegenítő.
Ha a Facebook posztokkal legfőképp a segítő szándékodat fejezed ki, akkor ez a segítség soha ne legyen erőszakos vagy kényszeres. Ha valami nem a könnyedségből indul ki, azt rendszerint mindig megérzik az olvasók.
Orvosként kétséget kizáróan magas presztízzsel rendelkezel, mégsem szerencsés, ha a Facebook posztjaidban főnökösködsz a követőid felett. A posztjaid legyenek magabiztosak, de soha ne beképzeltek.
Teljesen jó, ha vannak kedvezményeid és ezeket megosztod egy Facebook posztban. De hosszú távon, ha csak erről szól az oldalad, az nem igazán működik.
Ha ugyanis mindig kedvezmény van nálad, akkor miért fizessék ki az eredeti árat?
Szóval a súlypont a szakértelmeden és a munkáidon legyen. Persze ne elrettentő képeket mutass. Hanem igényes előtte-utána képeket.
TIPP: A fogászati fényképezésről érdemes ezt a bejegyzést is megnézned:
Remélem most már te is úgy gondolod, hogy nincs mitől félned a Facebook posztok megírásával kapcsolatban. Lényegében ez csak egy játék a szavakkal. Nem arról szól, hogy beleszakadj az írásba.
A páciensközpontú Facebook tartalomtervezés útja kívülről befelé vezet. Mindez azt jelenti, hogy a külső igények figyelembevételével érdemes megfogalmaznod a mondanivalódat. Minél több ember problémájára tudsz megoldást nyújtani, akár a Facebook posztjaidban, annál sikeresebbé tudod tenni a praxisodat.
Végezetül pedig azt tanácsolom, hogy legyél nyitott a változásra. Időről időre érdemes megújulni, emelkedni. Hiszen ahogy a személyiséged változik, úgy a rendelőd is folyamatosan változik és növekszik. A változások egyben a hangod változását is eredményezik a Facebook oldaladon.