Fogorvosként az egyik legjobb befektetés, amit a praxisodra fordíthatsz: a fogászati marketing.
Biztos vagyok benne, számodra sem kérdéses, hogy az online marketing mennyire is fontos egy rendelő hatékony működéséhez. Újabb pácienseket szerezni ugyanis így tudsz a leggyorsabban.
A fogászati marketing pedig a hatékonyság növelésében lesz a segítségedre.
A legtöbb fogorvos ügyfelem túlterhelt és emiatt sokszor nem jut elég idő a páciensszerzéssel foglalkozni.
Pedig, ha tudnák, hogy már néhány egyszerű lépéssel is látványos eredményeket érhetnének el, akkor biztos, hogy több energiát szánnának erre a területre is.
Tehát vágjunk is bele, és nézzük meg, hogyan épül fel egy igazán jó fogászati marketing. De előtte!
A fogászatok között egyre nagyobb a verseny az online térben, ezért fontos, hogy megtaláld azokat az eszközöket, amelyek használatával megelőzheted a versenytársaidat.
Az online megjelenésed egységessége kiemelkedően fontos, hiszen az új páciensek ezeken a csatornákon keresztül találkoznak először a praxisoddal.
Az első benyomás pedig, mint tudjuk, mindennél fontosabb. A másik tényező, amit mindenképpen érdemes látnod, hogy az információdömpingnek köszönhetően a döntési folyamatainkra szánt idő radikálisan lecsökkent.
A rólad és rendelődről megtalálható információknak és vizuális megjelenésnek pedig, mondanom sem szükséges, hogy a profizmust és az igényességet kell tükröznie.
A fogászati marketing lényegében azokat az eszközöket adja a kezedbe, amivel átgondolt és komplex megjelenést alakíthatsz ki az online térben. Nézzük is meg, hogy melyek ezek az eszközök!
Emlékszel a pillangóhatásra? Na az online marketing is éppen ilyen.
Képzelj el egy olyan rendszert, ahol minden mindennel kapcsolódik. Ha pedig ennek a rendszernek bármelyik tagjához hozzányúlsz, akkor minden eleme változik.
Szóval ezek a fogászati marketing eszközök hosszú távon egymás hatását növelhetik vagy rombolhatják.
Ha belefogsz, éppen ezért, minden elemét érdemes jól csinálni, mert ez később többszörösen meghálálja magát. Ráadásul itt a fordítottja igaz. Vagyis a minél több annál jobb.
De nézzük is meg, hogy melyek a legfontosabb eszközök:
1. Ergonomikus fogászati weboldal
2. Tartalmi SEO
5. Közösségi oldalak menedzselése
6. Google Cégprofil fiók és az értékelések
7. Lokális fogorvosi gyűjtőoldalak
Minden egy jó weboldallal kezdődik. Ebbe beleérthető a SEO szempontból felépített tartalom és a gyorsaság, valamint a könnyű használhatóság is.
Érdemes figyelembe venned azt is, hogy 2021. tavaszától a Core Web Vitals egy új rangsorolási faktor, ami röviden azt jelenti, hogy az oldal gyorsasága és a vizuális elemek stabilitása kiemelt rangsorolási szempont lesz a Google keresőben.
Így ezekre az elemekre kiemelten érdemes figyelned, ha első találati oldalon szeretnél szerepelni.
A mobilbarát weboldal ma már alap.
Különösen, hogy a Google idővel jelezni is fogja, hogy melyik oldal mobilbarát és melyik nem.
A leendő pácienseid pedig több mint 60%-a mobilról érkezik az weboldaladra.
Szóval, ha nem szeretnéd elveszíteni a felhasználók nagy részét, akkor figyelj a gyorsaságra és a könnyű navigálhatóságra. Azaz ne hagyd, hogy az oldalad átláthatatlan dzsungel legyen.
Az ergonómia szempontjából az egyszerűség a leghatékonyabb megoldás.
Érdemes ehhez feltérképezned, hogy melyek a legfontosabb információk, amit a leendő páciensek szeretnének megtudni, illetve hogyan irányíthatod őket minél gyorsabban a kapcsolatfelvételhez.
Ez utóbbira jó megoldás lehet egy foglalási motor.
De akkor se ess kétségbe, ha ezzel nem rendelkezel. A fejlécben elhelyezett kattintható telefonszám, nemcsak SEO, hanem ergonómiai szempontból is ugyanilyen jó megoldás.
A kattintható kapcsolati elemek másik funkciója, hogy mérhetővé válik a fogászati marketing eszközök eredményessége és a megtérülés.
Így az online marketingre fordított pénzedet jobban lehet súlyozni azokra a felületekre, amelyek több foglalást hoznak.
Ha megfelelően optimalizáltak az oldaladon található tartalmi elemek, gyors a weboldalad, és még az oldaladra mutató külső linkek is vannak, akkor organikusan (fizetett hirdetések nélkül) is könnyen megtalálható lesz a praxisod.
Persze mindez egyszerűen hangzik, azonban munkaigényes feladat.
A SEO eszközök részletes bemutatása helyett azonban csak néhány tartalmi szempontra szeretném felhívni a figyelmedet, amelyekkel sokat tehetsz azért, hogy magasabb pozíciót szerezz a Google keresőjében.
A megfelelő kulcsszavak kiválasztása a fogászati praxisod számára elengedhetetlen.
Ezeknek nemcsak a tartalomban kell megjelenniük, hanem a menüpontokban és a bannereken is.
A Googlebot ugyanis a kulcsszavak alapján fogja indexelni és rangsorolni az oldaladat.
A fogászati oldalad tartalmi felépítésénél érdemes figyelned arra is, hogy az adott témával kapcsolatban mire keresnek leginkább a felhasználók.
Ez már rámutat azokra a területekre, amelyek az oldalad gerincét fogják képezni.
A tartalmi felépítésnél a felhasználói útvonal is nagy segítségedre lehet.
Tapasztalatom szerint a felhasználók többsége a fogászati oldalakon elsőként az árakra, a rólunk részre és a szolgáltatásokra kíváncsi.
De SEO szempontból ugyanilyen fontos a gyakran ismételt kérdések rész is, hiszen ezekkel újabb fontos kulcsszavakat fedhetsz le.
Ráadásul ezeket a kérdéseket nem kell újra és újra megválaszolnod.
A blog írásával folyamatosan frissítheted a fogászati oldaladat, valamint felhasználhatsz újabb kulcsszavakat.
Így egy idő után rengeteg olyan tartalom lesz az oldaladon, amelyekkel bizonyos keresési kifejezésekre jó találati helyre kerülhetsz.
Tehát a blog esszenciális eszköz ahhoz, hogy minél inkább kitágítsd azoknak a keresési kifejezéseknek a számát, amelyekre a rendelőd megjelenik.
Persze tartalmat gyártani és kitalálni erőforrásigényes feladat, azonban hosszú távon jelentősen megtérül a befektetett munka.
Ha bizonytalan vagy, miről lenne érdemes írnod, akkor ajánlom neked a tartalom marketingről írt korábbi bejegyzésemet.
Egy referencia oldal újabb felületet ad az extra tartalomnak.
Fogorvosi rendelők esetében a munkákról készített előtte-utána képek mindig népszerűek a felhasználók körében.
Ezek a képi anyagok kiválóak arra, hogy megmutasd a szakértelmedet, másrészt bizalmat is építenek a rendelőd felé.
A referencia oldaladon egy-egy bonyolultabb munkádról részletes leírást is adhatsz.
Ezek a leírások, most már minden bizonnyal te is sejted, újabb kulcsszavakat jelentenek, azaz tovább növelik az oldalad megtalálhatóságát.
Ma már nem elegendő, ha csak az organikus találatok között szerepel jól a fogorvosi rendelőd, ugyanolyan fontos a hirdetési találatok között is jelen lenned.
Félre ne érts, a SEO egy nagyon jó eszköz, de hosszabb távon hozhat igazán jó eredményeket.
A fizetett keresési hirdetések ugyanakkor az első négy találati helyet foglalják el a keresőben, sőt sokszor még a térkép is megelőzi az organikus találati helyeket.
Mindez azt jelenti, hogy organikusan szó szerint sokkal később lesz látható a rendelőd a Google találati listáján.
A másik nagy előnye a Google Ads kampányoknak, hogy adatokat gyűjthetsz.
A Google Ads rendszerében nincsen feleslegesen elköltött pénz, ha jól állítod be a méréseket (pl.: telefonhívások, időpontkérés), akkor pontos képet kapsz, hogy mennyi ügyfelet tudtál szerezni az egyes kampányokból.
Arról nem is beszélve, hogy rengeteg adatot kapsz az oldallátogatók viselkedéséről, amivel később egyre precízebbé válhat a célzásod vagy akár az oldalad felépítése.
A Google Ads keresési kampányok másik nagy előnye, hogy gyorsan változtathatod a hirdetéseket, azaz megjeleníthetsz akciókat vagy speciális ajánlatokat is.
Arról nem is beszélve, hogy a mobilon első helyen szereplő hirdetések rendszerint az egész képernyőt elfoglalják.
A kampányaidat beállíthatod úgy is, hogy csak lokálisan jelenjenek meg a keresésekre, így csak azokra a területekre költhetsz, ahonnan valóban érkezhet is páciens.
A Google Ads kampányod elindítása előtt azonban érdemes elolvasnod a bejegyzésemet a kezdő hibákról.
A Facebookon nagyon sok emberhez eljuthat a praxisod.
Ha hatékonyan használod ezt a rendszert, és megfelelően állítod be a kampánycélodat, akkor széles körben felhívhatod a rendelődre a figyelmet.
A márkaismertséged növelésével pedig a Google hirdetéseidre is többen fognak kattintani.
Tudod, itt minden hatással van mindenre. Érdemes tehát egységben gondolkodnod.
A Facebook hirdetéseknél, amit először érdemes elfelejtened, az a posztkiemelés.
Ez kevésbé hatékony hirdetési módszer, ami ráadásul a legtöbb esetben feleslegesen viszi el a hirdetési keretedet.
Szép dolog, hogy ezekre a bejegyzésekre sok lájk és komment érkezik, de ez még nem jelenti azt, hogy ezekből a reakciókból pácienst is tudsz szerezni.
Ha hirdetési fiókot hozol létre, akkor precízebbé teheted a célzásodat.
Létrehozhatsz remarketing listákat, ahova azokat a látogatókat gyűjtheted, akik jártak az oldaladon.
Ezen felül pixelt is el tudsz helyezni az oldaladon, amivel hatékonyabbá válik a hirdetésed és különböző célokat is beállíthatsz (pl.: telefonszámra kattintás).
De mielőtt belevágnál olvasd el a bejegyzésemet, amiben összeszedtem, hogy milyen kezdő hibát ne kövess el a Facebook hirdetési rendszerben.
Rendszeresen posztolni a Facebookon elengedhetetlen, de mindig legyen egy jó stratégiád, ami mentén haladhatsz.
Ha nincsen sok követőd, akkor is lényeges, hogy ez a felület is rendben legyen, mert az elsők között lesz, amit megnéznek az érdeklődők, miután rád találtak.
Egy élő oldallal, amin hasznos és jó tartalmak találhatóak, sokkal könnyebb jó benyomást szerezned.
A posztok mellett a praxisod profil adatai is mindig legyenek aktuálisak és töltsd ki a szolgáltatásodról szóló részt is.
A praxisod Facebook oldala ugyanis a keresőben is megjelenik, így hatással lehetsz arra, hogy milyen tartalmak jelenjenek meg a rendelődről.
Egy jól kitöltött profil pedig sokat segít abban, hogy eladhasd a szolgáltatásodat.
Persze érdekes tartalmakat létrehozni havi szinten nem könnyű feladat.
Egy jól működő tanács, amit adhatok, hogy próbálj meg témaköröket kidolgozni, és ezekre minden hónapban létrehozni egy-egy posztot.
Ezek a tartalmak lehetnek fogápolási tanácsok vagy elmagyarázhatod az egyes fogászati kezelések menetét is.
A Facebook mellett Instagramon is rengeteg új pácienst szerezhetsz.
Ezen a felületen főleg az esztétikai kezelések a népszerűek, mint a fogfehérítés és a mosolyzónát megváltoztató eljárások.
A nagyobb eléréshez azonban szükséged lesz egy előzetes hashtag kutatásra, hogy tudd, mely hashtageket érdemes a posztjaidnál használnod.
A Google Cégprofil fiók egy olyan ingyenes lehetőség, amelyet vétek lenne nem használni.
A fogászati praxisod felkerülhet a térképes keresési találatok közé, valamint informatív adatokat adhatsz meg a rendelőd nyitvatartásáról és elérhetőségéről.
Különösen érdemes odafigyelned az értékelések gyűjtésére.
Ha jól megnézed, a térképes keresések találati listájának az elejére többnyire azok a fogászatok kerülnek, akik minimum 20 darab értékeléssel rendelkeznek.
Egy korábbi blog bejegyzésemben írtam néhány gondolatot a Google Cégprofil fiókról, most koncentráljunk csak az értékelésekre.
Az értékelések és vélemények bizalomépítő szerepe tagadhatatlan.
Az emberek nemcsak a különböző termékek, de a szolgáltatások, így a fogászatok esetében is pillanatok alatt megtalálhatják a véleményeket, ami a döntési folyamat fontos részét képezi.
Persze akkor sem érdemes elkeseredned, ha rendelkezel negatív értékelésekkel, mert ez nem feltétlenül rossz.
Negatív véleményt és értékelést igazából bárki kaphat, ami sokkal fontosabb, hogy ezeket hogyan kezeled.
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy az értékeléseket, főleg a negatívakat, megválaszolatlanul hagyják, holott a válasszal eleve azt üzennék, hogy a rendelőjük foglalkozik a pácienssel.
Sok esetben a páciensek, ideértve az elégedett pácienseket is, elfelejtenek értékelést adni, vagy nem is tudnak arról, hogy létezik ez a lehetőség.
Amit ez ellen tehetsz, hogy használod az értékelési űrlapot.
A Google Cégprofil fiókban találhatsz erre egy linket, amit érdemes minden páciensnek elküldened, és megkérni őket, hogy értékeljék a szolgáltatásodat.
Ezzel nemcsak növelheted az értékeléseid számát, de a kiküldött levélben meg is köszönheted a pácienseidnek, hogy téged választottak, ezáltal is erősítve a rendelődbe vetett bizalmukat.
Az emberek sokféle módon találhatnak rá a megfelelő fogorvosra, ezért érdemes minél több csatornán jelen lenned.
A helyi fogászati gyűjtőoldalakon való regisztráció pozitívan növeli az online láthatóságodat. Ezek az oldalak ugyanis újabb felületet adnak arra, hogy jelenlétet szerezz a praxisod számára.
A fogorvosi gyűjtőoldalaknak SEO szempontból is lehet pozitív hatása, különösen, ha megadhatod a weboldalad elérhetőségét.
De kiemelten figyelj rá, hogy ezeken az oldalakon is naprakészen legyenek feltűntetve az elérhetőségeid és a rendelőd nyitvatartása.
Ha van bármi, amit érdemes magaddal vinned a fogászati marketing témaköréből, akkor az a komplex szemléletben való gondolkodás.
Ezzel nem azt mondom, hogy vágd bele magad és azonnal kezdj el mindent alkalmazni az itt felsoroltak közül, de érdemes minél hamarabb és fokozatosan építkezni.
Az igazán jól működő fogászati rendelők szerteágazó ökoszisztémát építenek, hogy a páciensek minél több csatornán keresztül találkozzanak a rendelővel.
Szóval a fogászati marketing idővel garantált megtérülést hoz a rendelőd számára.